Fredag den 10 augusti 2012 kl 14 skulle dagens tävling börja. Lagom vind är bättre än ingen vind när det gäller friflyg. Det var inte helt enkelt för tävlingsledningen att välja en lämplig startplats när vinden som knappt var mätbar bara snurrade. 1 2 3 4 - så blev det en plats efter någon timme. Den timmen behövdes för att regnet skulle sluta.

Åke kör med toapappertricket.


















Anita och Birgit kollar finanserna i bilens skydd


En annan pengafixerad medlem kör med metspö för att konstatera att tredje förslaget inte heller var något bra.

















Så var det äntligen rätt ställe för start. En stor mängd deltagare har kommit för att vara med och tävla eller som suppotrar, hållare, hämtare med mera.

En bildekal som syftar på lite större plan. Med våra modeller tittar vi hellre upp än ner.

Andrea sköter föreningens hemsida när hon inte är upptagen med att flyga eller något annat viktigt.





















Lars Erik med sin fina Slicker 50.
Det är ett plan som gärna flyger långt.





Sten Persson på väg att starta sin gamla diesel - eller är det trimfunderingar?
















Sen Olov Borg är en av de gamla entusiasterna. Han startade sin modellfirma när han var 18 år. Exempel på en annons är i Modellflygnytt nr 2 1983 sidan 31 som man kan hitta på på nätet tillsammans med många andra gamla nummer. Här startar han en trogen Diesel som "startar på första" trots att det var ett år sedan sist. Det är så det ska gå till.

 






En annan dieselentusiast är Kjell Lindqvist här supportad av Freddy Dahlstrand.













 
Det är inte bara skåningar och norrlänningar här på SM.
Här ser vi långväga besökare Markku Tähkäpää och Ingemar Knif.




Andrea Hartstein och Ingvar Nilsson ger allt med sina små söta modeller.
















Lasse och Karin Ljungberg är trogna deltagare till SMOS tävlingar i Rinkaby.






Lars Karlsson har också medhjälpare som håller i trådarna.

















Sven Landervik är en känd lärare från trakten som flyttat norrut efter pensionering.







 
 

 

Ronald Borg har en av de lite udda modellerna i dag. Det är sådant som bidrar till att man njuter av att åka och titta på de gemytliga tävlingarna.













Anders Sellman avslutade med att "tjuvförevisa" en liten gullig K-jagare som tyvärr inte ska flyga på skalatävlingen.










Lars Tolkstam visar Åke hur man ska trimma.





















Lasse Larsson har ett SMFF-nummer som är lätt att komma ihåg.

Lördag den 11 och Kassören Ingvar Nilsson står beredd att visa upp ett semistuntprogram med sin ARF Tutor 7 minuter i 9 då det är upprop för andra dagens SM-tävlingar i klass B, C, F-nostalgi, S1, A1.

Tyvärr missade jag dagens flygningar på grund av andra plikter men fick en fin kväll. Bland de sista på fältet var Sten med sin vinnarmodell i dagens sista flyoff.






























Lite saker som väntar på att ägarna ska komma tillbaka från fältet. Är det måhända några vänner som inte ska vara med på årsmötet utan väntar in följande buffe med "en lille en" (som man fick ta med själv hemifrån).

Vad är nu detta. En HKG som är mer än godkänd spännvidd. Men i USA och England är det OK med så stora modeller.
Nu är det dags att hålla hårt i plånboken - det finns absolut inte mera plats någonstans att gömma undan fler modeller.
















Det var tack och lov inte helt kört att komma sent på dagen.
Många fina skalamodeller var på utställning för pristävling om vackrast flygplan bedömt av damerna i församlingen.



















Och så kommer det ofrånkomliga - årsmötet - som förlöpte väldigt smidigt - för att alla var hungriga och väntade på maten?

Men man kan ju inte bara äta - här finns en ritning att granska - och en väldigt vacker flygplanskropp. I första anblicken kan man tro att det är en avgjutning - sedan en plugg. Här är en väldigt lätt kropp i "tändsticksträ" någon mm i tjocklek fint urgröpt från en solid bit trä.

Prisutdelning för de tävlingar som är avklarade och därefter filmförevisning. Det var Wakefield i GB från 40-talet. Drygt 10 m/s i medelvind och för övrigt en tämligen dålig kvalitet. Därefter en bättre film från VM 1950 som hölls som en nattävling i Finland.
Söndag den 12 augusti och sista dagen för årets SM i friflyg för oldtimermodeller.


Det är en imponerande mängd deltagare och flygplan. Man kan lätt tro att man sett mycket sedan fösta oldtimertävlingen jag besökte 2001 men fortfarande är det många plan som man stannar upp lite extra vid och frågar lite om historien - eller bara tar ett par bilder för att ha som minne.


Inte precis något modellflyg men även trunkarna har ibland något som fångar blicken.

I en halvöppen baklucka till en bil blir man påmind om att många modellflygare inte enbart är hantverkare och aviatörer utan även konstnärer, musiker och mycket mera.


























































Tre dagar med mycket väder och natur.
En kommentar var "Man skulle kunna sitta hela dagen och bara beundra rovfåglarna i luften - de är de verkligt skickliga flygarna".



















Man kanske inte tänker på att innan det är dags att flyga så måste det tillverkas ett stort antal motorer. Gummi ska granskas och mätas upp. Sträckas och oljas och vevas upp i lagom paket som man lätt kan plocka fram när de behövs.








Det är kanske inte rättvist men visst är det något speciellt med dessa finska modellerna.



















Imponerande på ett annat sätt är denna danska Prometheus som har ett fackverk i tre lager som gör vingen fantastiskt stark och styv. Denna modellen har varit med på VM 1958 och tävlar fortfarande. Vad ska man säga?

















Tävlingens FLYGVÄRDINNOR Anita och Birgit har haft fullt upp med att krama alla som kommit i vägen, fört kassan, räknat resultat, ordnat lördagens festligheter och mycket annat.